Sankarien Matka

perjantaina, toukokuuta 28, 2004

Pohdiskelua sääntöjen käytöstä

Viime pelikerta piti lopettaa hiukka kiireessä, mutta soolot menivät silti ihan hauskasti.

Jo pidemmän aikaa olen miettinyt house-rulejen väsäämistä. Pelaajilta on tullut palautetta ja itsekkin olen miettinyt asiaa. Ajattelin asian kuitenkin niin, että ennenkuin mitään muutoksia teen, kokeillaan miten ns. vanilla-HQ toimii. Noh, nyt sitä on testailtu jo puoli vuotta. Hyvinhän tuo toimii, mutta aina voi kehittyä. Mietiskelin Everwayssä ensimmäiseksi esiintynyttä Draama/Karma/Fortune -jakoa ja pohdin muutenkin sitä, minkälaiset ratkaisut tukisivat kampanjaani. Päätin kartoittaa pelaajien mieltymyksiä netistä löytämäni kyselyn avulla. Kysely pohjautuu Ron Edwarsin GNS teoriaan. En täysin allekirjoita sitä, mutta vaikka teorian pohja ei olekkaan aivan kunnossa, niin ajattelin saavani kyselystä osviittaa.

Tulokset siis.

Gamist
Yhteensä: 54, Suurin: 17, Pienin: 7, Keskiarvo: 10,8, keskimääräinen poikkeama: 3,36
Narrativist
Yhteensä: 99, Suurin: 23, Pienin: 13, Keskiarvo: 19,8, keskimääräinen poikkeama: 3,04
Simulationist
Yhteensä: 73, Suurin: 22, Pienin: 6, Keskiarvo: 14,6, keskimääräinen poikkeama: 3,92
Drama
Yhteensä: 59, Suurin: 15, Pienin: 9, Keskiarvo: 11,8, keskimääräinen poikkeama: 2,24
Fortune
Yhteensä: 59, Suurin: 14, Pienin: 8, Keskiarvo: 11,8, keskimääräinen poikkeama: 1,84
Karma
Yhteensä: 61, Suurin: 16, Pienin: 4, Keskiarvo: 12,2, keskimääräinen poikkeama: 4,16

Mielestäni saadut tulokset tukevat kampanjan tämänhetkistä suuntaa.

Vanilla-HQ on korkean fortunen systeemi. Olisin alunperin ajatellut kasvattaa karman (taitoerojen) ja draaman merkitystä enemmänkin, mutta tulokset eivät kannusta siihen.